Co je Etická výchova?
Definice prosociálnosti
Klíčovým pojmem je
prosociálnost. Toto slovo je odvozeno z latinského slova socius -
druh, společník. Prosociálnost souvisí se zlatým pravidlem
mravnosti: "Co (ne)chceš, aby dělali tobě, (ne)dělej druhým.
"Prosociálním nazýváme takové chování, které je zaměřené
na pomoc nebo prospěch jiných osob, skupin nebo společenských
cílů, bez nároku na vnější odměnu. To znamená, že motivem je
nějaká vnitřní potřeba.
Cíl etické výchovy - pozitivní
ovlivňování postojů a chování člověka
Moderní
pedagogika a i etická výchova si uvědomuje sílu a nevyhnutelnost
vize. Vize etické výchovy, ze které čerpá svou účinnost a
sílu, je vize morálně vyzrálého člověka, který se vyznačuje
komunikativností, kreativitou, zdravým sebevědomím a pozitivním
hodnocením jiných. Stručně řečeno: Základní vizí etické
výchovy je spolupracující a prosociální společenství.
V
posledních 20-30 letech se po celém světě uskutečnily různé
výzkumné práce, které si vytyčily za cíl odpovědět na otázku,
které faktory určují rozvoj charakteru. Většina výzkumných
týmů došla k závěru, že rozhodující faktor pozitivního
vývoje charakteru je prosociálnost, tzn. pokud si dítě osvojí
prosociální postoje a chování, s velkou pravděpodobností
vyroste v charakterního člověka.
Projekt etické výchovy má
4 složky:
Výchovný program
Výchovný styl
Osobité metody
Rozvoj prosociálnosti
Základní
program
probíhá v rámci
postupného osvojování jednotlivých sociálních dovedností:
1.
Komunikace
Na tomto stupni se žáci seznamují s verbální i
neverbální formou komunikace a učí se ji správě užívat s
cílem vytvořit pomocí ní prosociální vztah. Při aplikaci
etické výchovy zjišťujeme, že žáci mají problémy při
aktivním naslouchání a při vedení dialogu.
2. Důstojnost
lidské osoby, úcta k sobě
V této kapitole se žáci učí
zdravému sebeocenění, které by mělo vyrůstat z vědomí
důstojnosti každého člověka. Sebehodnocení musí být
přiměřené, nesmí se jednat ani o sebepodceňování ani o
sebepřeceňování. Sebehodnocení u mladých lidí je ve velké
míře závislé na způsobu, jakým je hodnotí jejich okolí, proto
je do programu zařazeno několik aktivit, které žákovi dávají
možnost registrovat pravdivé pozitivní hodnocení od svého
okolí.
3. Pozitivní hodnocení druhých
Toto téma velmi
úzce souvisí s předcházející sociální dovedností. Bez
pozitivního hodnocení sebe si nemůže žák osvojit přiměřené
hodnocení jiných lidí. Hlavním cílem této kapitoly je rozvoj
pozitivního hodnocení druhých lidí v běžných i ztížených
podmínkách a pozitivní hodnocení situací a událostí.
4.
Tvořivost a iniciativa
Během života se člověk dostává do
mnoha situací, ve kterých musí rychle zareagovat na vzniklý
problém. Tento stupeň etické výchovy se proto snaží rozvíjet
tvořivé myšlení člověka a učí ho tuto tvořivost uplatňovat
v mezilidských vztazích.
5. Vzájemné vyjádření
citů
Schopnost dobře vyjádřit své city je jedním ze
základních předpokladů pro rozvoj sociálních dovedností
empatie a přátelství. Na tomto stupni se žáci učí vyjádřit
své city, identifikovat se s nimi, ovládat je a usměrňovat.
6.
Empatie
Na této úrovni se žáci učí pochopit podstatu a
význam empatie pro každodenní život. Hlavním úkolem této
kapitoly je naučit žáky vžít se do citů a postojů druhých a
následně i do jejich celkové situace.
7. Asertivita
Hlavním
cílem této kapitoly je porovnání pasivního, asertivního a
agresivního chování, seznámení s asertivními právy a
asertivními technikami a jejich nácvik v prostředí třídy a
následně i v reálném životě.
8. Reálné a zobrazené
vzory
V dnešní době žáci prožívají hodnotové zmatení
díky nevhodným vzorům. Hlavním cílem této kapitoly je
vychovávat ze žáků kritické diváky ve vztahu k médiím a
podporovat pozitivní působení médií. Je ovšem rovněž nutné
nabídnout žákům reálné a zobrazené pozitivní vzory a ukázat
jim, že i oni mohou pro druhé vystupovat jako pozitivní vzory.
9.
Pomoc, přátelství, spolupráce
Pro tyto sociální dovednosti
je nejprve potřeba nadchnout. Potom můžeme rozvíjet ochotu a
schopnost spolupracovat. Po rozvoji tohoto cíle můžeme následně
působit na osvojení prosociálního chování ve všeobecnosti,
tzn. pokoušíme se u žáků rozvíjet konkrétní prosociální
dovednosti dávání, pomoc, dělení se a
přátelství.
Posledním cílem tohoto oddílu je rozvoj prosociálního chování
ve stížených podmínkách.
10. Komplexní prosociálnost
Pokud
chceme u žáků a studentů rozvíjet komplexní prosociálnost,
musíme nejprve žáky naučit vnímat otázky sociální etiky a
konkrétní příklady komplexní prosociálnosti. Tento faktor
především předpokládá, že pedagog bude pracovat na rozvíjení
porozumění ve vztahu k etnickým skupinám a národnostním
menšinám. Teorie by ovšem nic neznamenala bez praxe, proto program
etické výchovy počítá s aktivní účastí studentů a žáků
na prosociálních akcích nevládních organizací, obcí nebo
měst.
Aplikační témata
Aplikační témata jsou
zaměřena na uplatnění získaných základních etických postojů
a dovedností při řešení konkrétních problémů, přičemž
uvedená aplikační témata neuzavírají široké možnosti
aplikace etiky do různých oblastí lidské činnosti. Metodicky a
didakticky jsou zpracovaná tato témata:
- Rodina, ve které žijeme
- Etika a hodnotový systém
- Lidské hodnoty
- Ochrana přírody a životního prostředí
- Ekonomické hodnoty
- Výchova k sexuálního zdraví a k rodinnému životu
Výchovný styl etické výchovy
Etická
výchova se snaží vytvořit přátelský, ale náročný a ve svých
požadavcích důsledný vztah mezi učitelem a studentem. Podle
metodiky projektu je tento vztah možno vytvořit na základě
následujících zásad:
-
Vytvořit ze třídy výchovné
společenství
Výzkumy dokázaly, že pokud jsou ve společenství dětí dobré vztahy, je též příznivě ovlivněna práce učitele s dětmi, děti si navzájem pomáhají a jsou spravedlivé. Vytvoření tzv. "caring comunity" se i v zahraničních výchovných projektech považuje za prvořadý výchovný prostředek. Děti jsou vedeny k činnostem, při kterých se učí zlepšovat vzájemné vztahy, a to přispívá k celkově pozitivnímu vyladění na druhé.
- Používat minimálně
odměny a tresty
Každý rodič i učitel by měl přijmout dítě jako hodnotu, i když se dítě vymyká jeho představám.
- Vytvářet radostnou atmosféru
Učitel etické výchovy by se měl snažit při hodinách vytvářet atmosféru přátelství a radosti. Jen za těchto podmínek může dojít k dostatečnému osvojení jednotlivých sociálních dovedností.
- Stanovit
jasná pravidla hry
Základní funkcí v životě dítěte mají jen interiorizované zásady. Ty si člověk vytváří a osvojuje skrze
sociální učení během života. Společnost, která na jedince působí a ovlivňuje jej, má vliv na to, jak toto zvnitřnění bude probíhat. Dítě, které nenaučíme přijímat zodpovědnost a zachovávat určitá vnější pravidla hry, žije chaoticky a neumí se orientovat mezi lidmi.
- Přijmout
druhého takového, jaký je - vyjádřit mu sympatie
Každý rodič i učitel by měl přijmout dítě jako hodnotu, i když se dítě vymyká jeho představám.
- Vybízet k
prosociálnosti
Výsledky výzkumu potvrzují příznivý vliv tohoto faktoru na zvyšování prosociálnosti. Podle výzkumů vybízení slabé intenzity prakticky neovlivní chování dítěte. Vybízení dítěte střední intenzity spojené s vhodnými argumenty je vysoce účinné. Velmi intenzivní a ustavičné vybízení vzbuzuje odpor a
vyvolává spíše opačný účinek.
- Do výchovného procesu zapojit rodiče
Na dítě velkou měrou výchovně působí škola, ve které dítě tráví spoustu času. Je proto důležité, aby škola s rodiči navázala dobré vztahy, aby se jistým způsobem spojili a stali se partnery při výchově dětí. V rámci etické výchovy děti dostávají úkoly, na jejichž řešení spolupacují s rodiči.
- Induktivní disciplína
Nežádoucí chování u dětí řeší dospělí často zesměšněním dítěte nebo fyzicky agresivní reakcí. Ta
nevede k vyhasnutí nežádoucího chování, ale naopak rozvíjí v dětech agresivitu, a případně v nich
vyvolá opačnou reakci. Tím, že vychovatel dítěti vysvětlí následky jeho nesprávného chování, usměrní tak pozornost dítěte na důsledky jeho činnosti pro jiné dítě. Induktivní disciplína podporuje empatii a prosociálnost a přispívá k osvojení interiorizované sebekontroly. Při jejím použití bychom se měli vyhnout globálním soudům. Měli bychom děti naučit řešit konflikty neagresivním způsobem.
- Atribuce
prosociálnosti
Děti se stávají takovými, za jaké je považujeme. Podle zahraničních odborníků je tato výchovná zásada jednou z nejsilnějších výchovných prostředků. Člověk má tendenci přijmout názor o sobě, zvláště vysloví-li jej vážená osoba.
Metody
Etická výchova nemá vlastní
metody. Používá nejvíce zážitkovou metodu. Studenti se učí
především z vlastního prožívání zážitků, které potom
přirozeným způsobem ovlivňují jejich postoje a chování. Učitel
zůstává v pozadí. Jeho hlavní úloha spočívá v tom, že
vytvoří zajímavou situaci a nechá děti uvažovat, diskutovat,
experimentovat a získat novou zkušenost. To znamená, že učitel
hraje úlohu moderátora a děti se "vychovávají" samy.
Nejčastěji používané metody jsou: anketová metoda, zážitková
metoda a učení posilováním žádoucího chování.
Vyučovací
proces
Cílem metod a prostředků používaných v etické
výchově není jen informovat žáka, ale umožnit mu, aby si
vytvořil na dané téma vlastní názor a osvojil si přiměřené
postoje a chování. K tomuto cíli vedeme hodiny etické výchovy
optimálním uspořádáním, a to do těchto čtyř fází:
1.
Senzibilizace - cílem je pochopit určitou skutečnost, význam a
smysl tématu, o kterém se hovoří. Zahrnuje kognitivní i
emocionální senzibilizace pochopení a emocionální ztotožnění
se s představovanou hodnotou, tématem. Mezi typické formy práce
na tomto stupni patří například pozorování, psychohry,
prezentace pozitivních vzorů chování. U malých dětí se
osvědčily hry a pohádky.
2. Hodnotová reflexe - je snaha o
pochopení teoretických nebo empirických základů a motivů a vede
k zdůvodnění nebo zevšeobecnění. hodnotovou reflexi nelze
oddělit od senzibilizace, přičemž senzibilizace je bez hodnotové
reflexe bezcenná. Typickými formami práce jsou dialog, hodnocení,
chvíle ticha.
3. Nácvik ve třídě - zahrnuje experimentování
s určitým druhem chování, vyzkoušení a nácvik způsobilostí,
hraní rolí, scénky, slohové práce, interview se skutečnými
nebo fiktivními osobami. Vychovatel dá žákovi zpětnou vazbu
která je důležitým prvkem tohoto kroku. Má posilovat správné
provádění aktivit např. vyzdvižením sebemenšího pokroku.
Provede-li žák danou aktivitu nesprávně, je na to upozorněn
nepřímo, například zopakováním instrukce.
4. Reálná
zkušenost (zevšeobecnění a transfer) - může být
charakterizována jako zaměření pozornosti žáka na aplikaci
osvojené látky v reálném životě. Tomuto účelu slouží
záznamy pozorování chování lidí, vedení deníku o zkušenostech
s aplikací osvojených způsobilostí, výstřižky z časopisů a
novin týkající se daného tématu, rozhovory v rodině na dané
téma atd.